Strona Główna » Święta Kalendarzowe » Światowy Dzień jaja

Światowy Dzień jaja

Światowy Dzień jaja
Oceń mój artykuł.

 

Światowy Dzień Jaja

 Swiatowy Dzien Jja Obrazki

Każdego roku, w drugi piątek października z inicjatywy Międzynarodowej Komisji ds. Jaj (IEC – International Egg Commission) obchodzony jest Światowy Dzień Jaja.  Celem ustanowienia tego święta jest promocja konsumpcji jaj. Myślą przewodnią, która stała za pomysłem organizacji takiego dnia, jest przekonanie o dobroczynnych właściwościach jaj.

 

– Ostatnimi czasy jajka na polskich stołach nie miały łatwego życia, głównie za sprawą krążących mitów o wysokim stężeniu złego cholesterolu, który rzekomo zawierają. Oczywiście cholesterol w jajkach występuje i to w dużych ilościach ale w postaci niegroźnej dla zdrowia a dodatkowo ulega on łatwej przemianie metabolicznej – mówi prof. dr hab. Stanisław Wężyk, Prezes Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu.

„Witamina zdrowia” (Tygodnik Wprost – Numer: 8/2010 (1412) – Ewa Nieckuła)
Czy istnieje cudowny środek, który buduje kości, wzmacnia układ odpornościowy, przeciwdziała cukrzycy, chorobom serca i nerek, chorobom neurologicznym, walczy z nadciśnieniem i nowotworami? Naukowcy twierdzą, że jest. To witamina D, aktywowana w skórze pod wpływem słońca.

 

„…witamina D jest rzadkim dobrem, występuje wyłącznie w tłustych morskich rybach, wątrobie, mleku i jajach. Cenna substancja musi być dostarczana codziennie, organizm nie może jej zgromadzić latem i czerpać z tego zapasu zimą.”
Błędne jest powtarzanie przez lata, by dbając o poziom cholesterolu we krwi, unikać produktów tłustych i bogatych w cholesterol – żółtek jaj, żółtego sera i pełnotłustego mleka. Tymczasem właśnie te produkty zawierają witaminę D.
„Jajko nie takie straszne, jak je malują” ( Newsweek Polska 2008 na podstawie PAP )

Jajo kurze, choć popularne w diecie żywieniowej, obrosło różnego rodzaju mitami. Tymczasem jest ono przede wszystkim bogatym źródłem białka. Jaj nie należy demonizować tylko dlatego, że posiadają cholesterol. Zawarte w nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe – Omega-3 i Omega- 6 neutralizują działanie cholesterolu.

 

Zrobieni w jajko” ( Wprost Nr 9/2009 – Monika Florek )


Ci, którzy przestrzegają nas przed jedzeniem jajek, robią nas w jajo – dowodzą badania. – Nie ma potrzeby ograniczania liczby jaj w diecie. Wręcz przeciwnie, ze względu na wartości odżywcze jajka powinny być stałym składnikiem codziennych posiłków – mówi prof. Bruce Griffin z University of Surrey.
Dotychczas na ten składnik diety patrzono jedynie przez pryzmat cholesterolu. Słowo „cholesterol” było straszakiem zniechęcającym do jajecznicy ze szczypiorkiem. Lekarze z lęku przed miażdżycą i chorobami serca kazali ograniczać spożycie jajek do trzech tygodniowo. – Teraz wiemy, że to był fatalny błąd. Jajko jest symbolem życia nie tylko dlatego, że z niego wykluwa się nowe życie, ale także dlatego, że jest bombą odżywczą – mówi prof. Griffin. Nawet spożycie kilku jaj dziennie nie szkodzi zdrowiu. Statystyczny Japończyk zjada 340 jaj rocznie, a ten naród należy do najzdrowszych na świecie.

 O walorach jaj entuzjastycznie wypowiadają się także portale internetowe i czasopisma propagujące zdrowy styl życia i dietetyczne odżywianie.

„Jajko bliskie ideału” ( Edipresse Polska S.A. )

„Dla fanów jajek mamy dobre wieści – możecie zajadać się nimi bez obaw. Są nie tylko zdrowe. Są po prostu niezastąpione ! Nie ma drugiego pokarmu, który z punktu widzenia potrzeb naszego organizmu byłby tak bliski ideału. Jajko ma wszystkie potrzebne do życia substancje i dlatego dietetycy uznają je za wzorcowy produkt żywnościowy.

W najnowszej piramidzie żywienia, stworzonej przez amerykańskiego dietetyka, prof. Waltera Willeta z Uniwersytetu Harvarda, jajka ( obok ryb i drobiu ) znajdują się wśród produktów, które powinniśmy jadać kilka razy w tygodniu. Podobnego zdania są polscy naukowcy.”

Jajka a zdrowie


Zawarte w jajach tłuszcze pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, ponieważ składają się na nie głównie nienasycone kwasy tłuszczowe ( zwłaszcza oleinowy i linolowy). Wprawdzie jaja zawierają cholesterol, jednak pamiętać należy, że pewne jego ilości są dla organizmu niezbędne. Składnik ten bierze czynny udział w procesie tworzenia się hormonów, żółci i witaminy D, wchodzi także w skład wszystkich błon tworzących komórki.Dobrą wiadomością jest także fakt, iż jaja zawierają białka, które ze względu na skład aminokwasów są łatwo przyswajalne i strawne aż w 94%. Dla porównania strawność

białek mleka wynosi 80 %, białek ryżu 60%, a białek mięśniowych 74 %.”

„Jedz jajka. Są zdrowe (newsweek.pl, 1 marca 2009 r. Magdalena Frender-Majewska
Cholesterol zawarty w jajkach nie jest szkodliwy. Jajka są za to cennym źródłem witamin i minerałów, takich jak A, B2, niacyna czy łatwo przyswajalne żelazo.
A na dodatek mają związki obniżające ciśnienie tętnicze krwi, co odkryli niedawno kanadyjscy uczeni z University of Alberta w Edmonton. Wykazali oni, że jaja są bogate w białka, które działają identycznie jak leki obniżające ciśnienie. Zmniejszają więc ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

Uczeni wzięli pod lupę jajka gotowane i smażone. Okazało się, że znajduje się w nich kilka rodzajów białek, które działają jak inhibitory konwertazy angiotensyny (ACE ), czyli podstawowe leki stosowane w nadciśnieniu. Powstają one w naszym organizmie po zjedzeniu jaj, pod wpływem enzymów produkowanych przez układ pokarmowy. Białka te rozszerzają naczynia krwionośne oraz zapobiegają produkcji tzw. białek adhezyjnych, które ułatwiają przyleganie płytek krwi i cholesterolu do ścian tętnic. A przez to obniżają ciśnienie tętnicze.

Uczeni wykazali, że więcej tych substancji wytwarza się z jajecznicy i jaj sadzonych niż gotowanych.”

 

„Jajko czy musli czyli śniadaniowe co nieco ( Gazeta Wyborcza, 5 listopada 2008 r. Irena Cieślińska )
Jajko ma złą sławę – za sprawą przepysznego żółtka zawierającego sporo cholesterolu. To wielkie nieporozumienie. Warto przywrócić jajom dobre imię.
Żółtko zawiera przede wszystkim tłuszcze nienasycone, które podwyższają poziom frakcji dobrego cholesterolu, działają więc zdrowotnie na układ krążenia. Jajka są źródłem bardzo wartościowego białka, witamin E,A,D oraz B, pokaźnej dawki fosforu, wapnia oraz choliny – składnika niezbędnego do prawidłowego rozwoju mózgu. Natomiast lecytyna zawarta w żółtkach chroni wątrobę, rozpuszczając cholesterol w żółci i przeciwdziałając kamieniom żółciowym.
W zeszłym roku na zjeździe Experimental Biology prezentowano wyniki obserwacji, jakim poddano dwie grupy odchudzających się pań. Obie otrzymywały śniadania o identycznej kaloryczności. W połowie przypadków były to dwa jajka, w pozostałych bułeczka. Zjadaczkom jaj udało się w ciągu dwóch miesięcy zrzucić o 65 % więcej kilogramów, a jednocześnie ich poziom cholesterolu i trójglicerydów pozostał bez zmian.”

W kampanii odchudzania społeczeństwa po hasłem : „Polacyodwagi”,  prowadzonej od wielu miesięcy przez Gazetę Wyborczą, jaja zostały uznane jako podstawowy składnik wzorcowego dietetycznego śniadania” :

„ Przykładem zdrowego śniadania jest zestaw składający się z jaj, owocu i miseczki musli z mlekiem/jogurtem”.

Gazeta Wyborcza ogłosiła  25 września 2009 r. – w artykule „ Jedzmy śniadania”

 

Wielka Encyklopedia Medyczna (Biblioteka Gazety Wyborczej, wydanie 2011) – Rozdział Jajo, hasło – strawność jaj:
„Panuje powszechne przekonanie o tym, że jaja są ciężko strawne. W rzeczywistości są one bardziej strawne niż mięso, przy czym nie zawierają substancji drażniących ani niewchłanialnych związków. Żółtko zarówno surowe, jak i gotowane, jest bardzo dobrze tolerowane przez układ trawienny również dzieci.”
Hasło – Jajo – jajka w żywieniu dzieci:
„Jajo, ze względu na swoje właściwości odżywcze, jest jednym z najważniejszych produktów spożywczych (po mleku) spożywanych przez dzieci). Żółtko jajka może być podawane dziecku od około 10 miesiąca życia.”

„Jajka zdrowych kur nie zawierają mikroorganizmów chorobotwórczych. W związku, z tym ryzyko zatrucia pokarmowego jajkiem jest mniejsze niż w przypadku innych pokarmów, takich jak mięso lub mleko.”

jaja

 

Za Międzynarodową Komisją ds. Jaj (International Egg Comission) podajemy 12 powodów dla których warto jeść jajka.
A więc…
1.Jaja to jedne z najbardziej wielofunkcyjnych produktów żywnościowych na rynku.
2.Jaja mają jeden z najwyższych wskaźników koncentracji składników pokarmowych.
3.Gdy mówimy o białku jaja, powinniśmy pamiętać, że zostało ono uznane przez naukowców za białko wzorcowe, którego skład i proporcje zawartości poszczególnych aminokwasów przyjmuje się za 100, przyrównując do wartości biologicznej białek innego pochodzenia (mięso, ryby, zboża itd.).
4.Tłuszcz znajdujący się w jaju to w dwóch trzecich wysoko zdrowotne nienasycone kwasy tłuszczowe.
5.Kupowanie jaj, wysokowartościowych produktów pod względem pokarmowym, jest jednym z najlepszych sposobów nabywania białka.
6.Każda pora dnia jest dobra na spożywanie jaj.
7.Żółtko jaja jest doskonałym źródłem choliny, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu.
8.Zawarte w jajach luteina i zeaksantyna są dwoma nowo poznanymi składnikami pokarmowymi, dzięki którym jaja zostały zaliczone do tzw. żywności funkcjonalnej.
9.Jaja są produktem do przyrządzenia niezwykle eleganckich dań na uroczyste okazje.
10.Wzbogacenie odchudzającej diety w białko jaja, przyczynia się do większej stabilizacji poziomu cukru we krwi, co powoduje utrzymywanie się uczucia sytości przez dłuższy czas.
11.Dzieci lubią jaja, a rosnący organizm potrzebuje składniki pokarmowe. Zatem jaja jako doskonałe źródło aminokwasów mogą być świetnym pożywieniem dla dzieci.
12.Październikowy Światowy Dzień Jaja warto wykorzystać jako inspirację do stworzenia nowych potraw z wykorzystaniem jaj.

 „Nie ma  w przyrodzie drugiego, bardziej doskonałego surowca  spożywczego niż jaja” (prof. dr hab. T. Trziszka)

Jajko W Kapeluszu

 

Przychodzi baba do lekarza :
– Panie doktorze źle się czuję.
Lekarz zbadał babę
– Niech pani codziennie rano na czczo wypija jedno jajko.
– Panie doktorze, ale ja nie znoszę jajek.
– A kto je pani każe znosić?

O mnie Agnieszka Kwiatowa

Drogi czytelniku gifyagusi.pl, sprawdź moje pozostałe wpisy i artykuły na tej stronie. Dołącz do czytelników najważniejszych informacji już teraz. Obserwuj moje najnowsze wpisy na stronie poprzez portale społecznościowe. Podziel się interesującym wpisem ze swoimi znajomymi już teraz. Oprócz pięknych animowanych gifów umieszczam tutaj także poradniki i publikacje, które z pewnością Cię zaciekawią.

Zapraszam Cię do przeczytania moich innych artykułów na tej stronie, znajdziesz tutaj recenzje, porady, śmieszne filmiki, gify oraz wiele innych. Sprawdź moje kategorie lub skorzystaj z wyszukiwarki w serwisie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*