Strona Główna » Medycyna i Zdrowie » Zaparcia – jak sobie z nimi radzić

Zaparcia – jak sobie z nimi radzić

Zaparcia – jak sobie z nimi radzić
5 (100%) 5 oceny

 

Zaparcia – co to jest i jak sobie z tym radzić?

Co to są zaparcia?

Najprościej rzecz ujmując są to trudności z oddawaniem stolca. Przyjęło się uważać, że zdrowy człowiek nie mający z tym problemu odwiedza toaletę za grubszą potrzebą od trzech razy dziennie do trzech razy w tygodniu. Kiedy częstotliwość jest mniejsza niż trzy razy w tygodniu śmiało możemy stwierdzić, że mamy już do czynienia z zaparciem.

Dodatkowymi objawami są bardzo często:

  • bóle brzucha i jelit,
  • twardy i suchy stolec, często przypominający owcze bobki,
  • uczucie niepełnego wypróżnienia,
  • wzdęty brzuch.

Problem ten częściej dotyka kobiet. Statystyki mówią tu o co drugiej kobiecie i co czwartym mężczyźnie zmagających się z zaparciami.

 

Kto jest najczęściej narażony na tę dolegliwość?

  • osoby po 65. roku życia
  • osoby prowadzące siedzący tryb życia
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią
  • pacjenci przechodzący chemioterapię
  • osoby często podróżujące, zmieniające otoczenie
  • wielbiciele „śmieciowego” jedzenia

 

Długotrwałe zaparcia mogą mieć wiele nieprzyjemnych konsekwencji dla naszego zdrowia:

  • wskutek zalegania resztek pokarmowych w jelitach tworzą się złogi, które mogą powodować stany zapalne;
  • mogą się wykształcić żylaki odbytu, czyli hemoroidy;
  • pojawia się również ryzyko powstania szczelin odbytu – bolesnych pęknięć błony śluzowej odbytu;
  • możemy mieć złe samopoczucie (bóle głowy, zmęczenie);
  • pojawiają się wzdęcia.

 

Przyczyn zaparć może być kilka:

  • mogą być one spowodowane chorobą (na przykład cukrzycą, mocznicą, toczniem) lub przyjmowanymi lekami (na przykład przeciwdepresyjnymi);
  • ich podłoże może być psychogenne, co oznacza, że wiążą się z takimi czynnikami, jak pośpiech, skrępowanie, wstyd (dorośli najczęściej odczuwają to podczas urlopu, dzieci – w nowym otoczeniu, przedszkolu czy szkole).
    Wstrzymywanie oddawania stolca może prowadzić do tak zwanych zaparć nawykowych;
  • przyczyną zaparć może być także zespół jelita drażliwego;
  • są też przyczyny czynnościowe, spowodowane na przykład niewłaściwą dietą, spożywaniem żywności wysoko przetworzonej.
  •  złe nawyki chodzi > Chociażby nieodpowiednia dieta, zbyt mała ilość ruchu, stres i życie w ciągłym biegu. Poza tym także stosowanie niektórych wyniszczających diet odchudzających oraz nadużywanie środków przeczyszczających.

Jak walczyć z zaparciami:

Uważaj na żywność przetworzoną, spreparowaną, gotową do spożycia, pełną ulepszaczy, barwników, konserwantów. Jest ona pozbawiona wszelkich wartościowych składników odżywczych oraz błonnika naturalnego, który tak zbawiennie wpływa na przemianę materii i sprawia, że stolce nie są suche, twarde i łatwiej przemieszczają się w jelicie. Dlatego postaw na razowe przetwory mączne, czarne pieczywo, surowe owoce i warzywa.

Skończ z eliminacyjnymi dietami cud – pozbawiają one twój organizm niektórych składników odżywczych i zaburzają perystaltykę jelit

Unikaj mocnej kawy i herbaty.

Zacznij ćwiczyć – ćwiczenia fizyczne, szczególnie te uruchamiające mięśnie brzucha, poprawiają pracę jelit.

Pij około 2 litrów wody dziennie – woda pomoże zmiękczyć stolec, który łatwiej przejdzie przez jelito grube.

Przyzwyczaj jelita do porannej aktywności. Najlepszym momentem na opróżnienie jelita grubego z masy kałowej jest ranek – wtedy jest ono najbardziej aktywne; ciało wraca „do pionu” i stolec zaczyna naciskać na odbytnicę. Jednak ranek to także pora stresu i pośpiechu. Postaraj się jednak powoli zacząć przyzwyczajać organizm do porannych wypróżnień. Mogą w tym pomóc łagodne herbatki ziołowe i rezerwowanie sobie co rano czasu na wizytę w toalecie.

nie przesadzaj ze środkami przeczyszczającymi – pamiętaj, że nawet w przypadku preparatów ziołowych może dojść do uzależnienia. Poszukaj raczej bezpiecznych suplementów, których składniki tylko delikatnie wspomagają perystaltykę jelit. Dobrym przykładem takiego preparatu jest Colon C z dodatkiem łupin nasion babki płesznik, a także pre- i probiotyków, który nie ma skutków ubocznych: nie rozleniwia jelit i nie przyzwyczaja ich do pracy tylko pod wpływem serwowanych mu w suplementach bodźców przyśpieszających wypróżnianie.

Ocet jabłkowy

Łyżkę octu jabłkowego należy rozpuścić w szklance wody i pić na 30 min przed każdym posiłkiem. Ocet jabłkowy sprzyja wydzielaniu enzymów trawiennych i kwasu solnego pomagając w ten sposób w wypróżnieniach. W związku z tym, że wydziela się dużo kwasu solnego, osoby borykające się ze stanami zapalnymi układu pokarmowego, nie mogą stosować tej metody.

Herbata z imbirem

Pomaga w regulacji kwasowości żołądka, stymuluje perystaltykę jelit i skraca czas zalegania pokarmu w jelitach. Imbir ma właściwości lekko przeczyszczające i często pomaga uaktywnić jelita do pracy. Należy zalać 2 łyżeczki świeżego imbiru lub imbiru w proszku szklanką gorącej wody i pić 2-3 razy dziennie.

Przede wszystkim postaraj się wyeliminować ze swojej diety produkty, które mają działanie zatwardzające. Do produktów takich należą m.in.:

  • kakao i czekolada;
  • cukier rafinowany (cukier, słodycze, słodkie ciasta i ciasteczka, wysoko słodzone dżemy, syropy owocowe itp.);
  • białe pieczywo
  • pokarmy ciężkostrawne;
  • pokarmy bogate w tłuszcze zwierzęce;
  • jagody i borówki;
  • banany;
  • gotowana marchew;
  • biały ryż;
  • potrawy mączne (kluski, kluseczki, budynie);
  • mąka ziemniaczana i potrawy z jej udziałem (w tym kisiele);
  • jaja gotowane na twardo;
  • słodzone, gazowane napoje;
  • potrawy wysoko przetworzone )fast-foody, rozgotowane dania, dania z proszku);
  • mleko skondensowane słodzone;

Dużo tego prawda? A prawdopodobnie nie jest to pełna lista. Niemniej jednak zawiera sporo rzeczy, które powinnaś wyeliminować ze swojej codziennej diety lub przynajmniej w znacznym stopniu ograniczyć.

Pół biedy, gdy zaparcia zdarzą się sporadycznie. Z powodu parodniowej przerwy nie wpadamy jeszcze w panikę. Gorzej, gdy sytuacja taka utrzymuje się dłużej. Jest to przede wszystkim męczące, bardzo niekorzystne dla całego organizmu oraz – naszej urody.

 

Mało błonnika

W tych przykrych sytuacjach dochodzi do rozciągania powłok brzusznych (brzuch staje się duży, napięty), a cera robi się ziemista. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do powikłań jelitowych i zatrucia całego organizmu. Często boli nas wtedy głowa i nie zawsze ten ból kojarzymy z nieoddawaniem stolca.

U ludzi zdrowych wypróżnianie następuje od 1–2 razy dziennie do 5–6 tygodniowo. Jest to indywidualna sprawa, ale gdy stolec oddawany jest rzadziej niż 3 razy w tygodniu, można mówić o występującym zaparciu.

Zaparcie jest najczęściej wynikiem diety ubogiej w błonnik, który choć nie jest przyswajany przez organizm, odgrywa bardzo ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Błonnik zwiększa objętość treści przewodu pokarmowego, podrażnia ściany jelita, intensyfikuje ruchy robaczkowe sprzyjające przesuwaniu się treści pokarmowej w jelicie cienkim i kału w jelicie grubym. Ponadto pochłania wodę i rozmiękcza masy kałowe. Dla porównania: 100 g ziemniaków wiąże w jelicie 40 g wody, 100 g otrąb – 450! Jedząc otręby trzeba je zawsze popijać, gdyż w ten sposób zapobiega się wzdęciom i innym objawom niestrawności.

Więcej ruchu

Oprócz zmian nawyków żywieniowych warto wprowadzić także aktywność fizyczną.

Czego unikać

  • cukru (w tym bardzo słodkich owoców, miodu, syropów itd),
  • skrobi (ziemniaki, niedojrzałe banany, strączki itd.), które karmią „złe” bakterie w naszych jelitach
  • przetworzonej żywności.

O mnie Agnieszka Kwiatowa

Drogi czytelniku gifyagusi.pl, sprawdź moje pozostałe wpisy i artykuły na tej stronie. Dołącz do czytelników najważniejszych informacji już teraz. Obserwuj moje najnowsze wpisy na stronie poprzez portale społecznościowe. Podziel się interesującym wpisem ze swoimi znajomymi już teraz. Oprócz pięknych animowanych gifów umieszczam tutaj także poradniki i publikacje, które z pewnością Cię zaciekawią.
Zapraszam Cię do przeczytania moich innych artykułów na tej stronie, znajdziesz tutaj recenzje, porady, śmieszne filmiki, gify oraz wiele innych. Sprawdź moje kategorie lub skorzystaj z wyszukiwarki w serwisie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*