Nowości
Home » Medycyna i Zdrowie » Zaparcia – jak sobie z nimi radzić
Zaparcia - jak sobie z nimi radzić

Zaparcia – jak sobie z nimi radzić

5 (100%) 5 głosy

 

Zaparcia – co to jest i jak sobie z tym radzić?

Co to są zaparcia?

Najprościej rzecz ujmując są to trudności z oddawaniem stolca. Przyjęło się uważać, że zdrowy człowiek nie mający z tym problemu odwiedza toaletę za grubszą potrzebą od trzech razy dziennie do trzech razy w tygodniu. Kiedy częstotliwość jest mniejsza niż trzy razy w tygodniu śmiało możemy stwierdzić, że mamy już do czynienia z zaparciem.

Dodatkowymi objawami są bardzo często:

  • bóle brzucha i jelit,
  • twardy i suchy stolec, często przypominający owcze bobki,
  • uczucie niepełnego wypróżnienia,
  • wzdęty brzuch.

Problem ten częściej dotyka kobiet. Statystyki mówią tu o co drugiej kobiecie i co czwartym mężczyźnie zmagających się z zaparciami.

 

Kto jest najczęściej narażony na tę dolegliwość?

  • osoby po 65. roku życia
  • osoby prowadzące siedzący tryb życia
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią
  • pacjenci przechodzący chemioterapię
  • osoby często podróżujące, zmieniające otoczenie
  • wielbiciele „śmieciowego” jedzenia

 

Długotrwałe zaparcia mogą mieć wiele nieprzyjemnych konsekwencji dla naszego zdrowia:

  • wskutek zalegania resztek pokarmowych w jelitach tworzą się złogi, które mogą powodować stany zapalne;
  • mogą się wykształcić żylaki odbytu, czyli hemoroidy;
  • pojawia się również ryzyko powstania szczelin odbytu – bolesnych pęknięć błony śluzowej odbytu;
  • możemy mieć złe samopoczucie (bóle głowy, zmęczenie);
  • pojawiają się wzdęcia.

 

Przyczyn zaparć może być kilka:

  • mogą być one spowodowane chorobą (na przykład cukrzycą, mocznicą, toczniem) lub przyjmowanymi lekami (na przykład przeciwdepresyjnymi);
  • ich podłoże może być psychogenne, co oznacza, że wiążą się z takimi czynnikami, jak pośpiech, skrępowanie, wstyd (dorośli najczęściej odczuwają to podczas urlopu, dzieci – w nowym otoczeniu, przedszkolu czy szkole).
    Wstrzymywanie oddawania stolca może prowadzić do tak zwanych zaparć nawykowych;
  • przyczyną zaparć może być także zespół jelita drażliwego;
  • są też przyczyny czynnościowe, spowodowane na przykład niewłaściwą dietą, spożywaniem żywności wysoko przetworzonej.
  •  złe nawyki chodzi > Chociażby nieodpowiednia dieta, zbyt mała ilość ruchu, stres i życie w ciągłym biegu. Poza tym także stosowanie niektórych wyniszczających diet odchudzających oraz nadużywanie środków przeczyszczających.

Jak walczyć z zaparciami:

Uważaj na żywność przetworzoną, spreparowaną, gotową do spożycia, pełną ulepszaczy, barwników, konserwantów. Jest ona pozbawiona wszelkich wartościowych składników odżywczych oraz błonnika naturalnego, który tak zbawiennie wpływa na przemianę materii i sprawia, że stolce nie są suche, twarde i łatwiej przemieszczają się w jelicie. Dlatego postaw na razowe przetwory mączne, czarne pieczywo, surowe owoce i warzywa.

Skończ z eliminacyjnymi dietami cud – pozbawiają one twój organizm niektórych składników odżywczych i zaburzają perystaltykę jelit

Unikaj mocnej kawy i herbaty.

Zacznij ćwiczyć – ćwiczenia fizyczne, szczególnie te uruchamiające mięśnie brzucha, poprawiają pracę jelit.

Pij około 2 litrów wody dziennie – woda pomoże zmiękczyć stolec, który łatwiej przejdzie przez jelito grube.

Przyzwyczaj jelita do porannej aktywności. Najlepszym momentem na opróżnienie jelita grubego z masy kałowej jest ranek – wtedy jest ono najbardziej aktywne; ciało wraca „do pionu” i stolec zaczyna naciskać na odbytnicę. Jednak ranek to także pora stresu i pośpiechu. Postaraj się jednak powoli zacząć przyzwyczajać organizm do porannych wypróżnień. Mogą w tym pomóc łagodne herbatki ziołowe i rezerwowanie sobie co rano czasu na wizytę w toalecie.

nie przesadzaj ze środkami przeczyszczającymi – pamiętaj, że nawet w przypadku preparatów ziołowych może dojść do uzależnienia. Poszukaj raczej bezpiecznych suplementów, których składniki tylko delikatnie wspomagają perystaltykę jelit. Dobrym przykładem takiego preparatu jest Colon C z dodatkiem łupin nasion babki płesznik, a także pre- i probiotyków, który nie ma skutków ubocznych: nie rozleniwia jelit i nie przyzwyczaja ich do pracy tylko pod wpływem serwowanych mu w suplementach bodźców przyśpieszających wypróżnianie.

Ocet jabłkowy

Łyżkę octu jabłkowego należy rozpuścić w szklance wody i pić na 30 min przed każdym posiłkiem. Ocet jabłkowy sprzyja wydzielaniu enzymów trawiennych i kwasu solnego pomagając w ten sposób w wypróżnieniach. W związku z tym, że wydziela się dużo kwasu solnego, osoby borykające się ze stanami zapalnymi układu pokarmowego, nie mogą stosować tej metody.

Herbata z imbirem

Pomaga w regulacji kwasowości żołądka, stymuluje perystaltykę jelit i skraca czas zalegania pokarmu w jelitach. Imbir ma właściwości lekko przeczyszczające i często pomaga uaktywnić jelita do pracy. Należy zalać 2 łyżeczki świeżego imbiru lub imbiru w proszku szklanką gorącej wody i pić 2-3 razy dziennie.

Przede wszystkim postaraj się wyeliminować ze swojej diety produkty, które mają działanie zatwardzające. Do produktów takich należą m.in.:

  • kakao i czekolada;
  • cukier rafinowany (cukier, słodycze, słodkie ciasta i ciasteczka, wysoko słodzone dżemy, syropy owocowe itp.);
  • białe pieczywo
  • pokarmy ciężkostrawne;
  • pokarmy bogate w tłuszcze zwierzęce;
  • jagody i borówki;
  • banany;
  • gotowana marchew;
  • biały ryż;
  • potrawy mączne (kluski, kluseczki, budynie);
  • mąka ziemniaczana i potrawy z jej udziałem (w tym kisiele);
  • jaja gotowane na twardo;
  • słodzone, gazowane napoje;
  • potrawy wysoko przetworzone )fast-foody, rozgotowane dania, dania z proszku);
  • mleko skondensowane słodzone;

Dużo tego prawda? A prawdopodobnie nie jest to pełna lista. Niemniej jednak zawiera sporo rzeczy, które powinnaś wyeliminować ze swojej codziennej diety lub przynajmniej w znacznym stopniu ograniczyć.

Pół biedy, gdy zaparcia zdarzą się sporadycznie. Z powodu parodniowej przerwy nie wpadamy jeszcze w panikę. Gorzej, gdy sytuacja taka utrzymuje się dłużej. Jest to przede wszystkim męczące, bardzo niekorzystne dla całego organizmu oraz – naszej urody.

 

Mało błonnika

W tych przykrych sytuacjach dochodzi do rozciągania powłok brzusznych (brzuch staje się duży, napięty), a cera robi się ziemista. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do powikłań jelitowych i zatrucia całego organizmu. Często boli nas wtedy głowa i nie zawsze ten ból kojarzymy z nieoddawaniem stolca.

U ludzi zdrowych wypróżnianie następuje od 1–2 razy dziennie do 5–6 tygodniowo. Jest to indywidualna sprawa, ale gdy stolec oddawany jest rzadziej niż 3 razy w tygodniu, można mówić o występującym zaparciu.

Zaparcie jest najczęściej wynikiem diety ubogiej w błonnik, który choć nie jest przyswajany przez organizm, odgrywa bardzo ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Błonnik zwiększa objętość treści przewodu pokarmowego, podrażnia ściany jelita, intensyfikuje ruchy robaczkowe sprzyjające przesuwaniu się treści pokarmowej w jelicie cienkim i kału w jelicie grubym. Ponadto pochłania wodę i rozmiękcza masy kałowe. Dla porównania: 100 g ziemniaków wiąże w jelicie 40 g wody, 100 g otrąb – 450! Jedząc otręby trzeba je zawsze popijać, gdyż w ten sposób zapobiega się wzdęciom i innym objawom niestrawności.

Więcej ruchu

Oprócz zmian nawyków żywieniowych warto wprowadzić także aktywność fizyczną.

Czego unikać

  • cukru (w tym bardzo słodkich owoców, miodu, syropów itd),
  • skrobi (ziemniaki, niedojrzałe banany, strączki itd.), które karmią „złe” bakterie w naszych jelitach
  • przetworzonej żywności.

O autorze Agusia

Drogi czytelniku gifyagusi.pl, sprawdź moje pozostałe wpisy i artykuły na tej stronie. Dołącz do osób lubiących moją stronkę i wpisy. Obserwuj moje najnowsze wpisy na stronie poprzez portale społecznościowe. Podziel się interesującym wpisem ze swoimi znajomymi już teraz. Oprócz pięknych gifów umieszczam tutaj także muzykę, poradniki i publikacje, które z pewnością Cię zaciekawią.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

x

Zobacz również

gify na aska

Gify na aska

5 (100%) 8 głosy W moim serwisie znajdziesz tysiące gifów posegregowanych do swoich tematycznych kategorii. ...